zondag 26 juli 2015

Ervaring opdoen met de z.g. "MSS Kokertechnologie"

Een aantal weken werd door de Hoogstraat orthopedietechniek gevraagd of ik eens een nieuwe kokertechniek wilde proberen. Deze vraag werd gesteld na aanleiding van mijn stomp problemen van een jaar geleden. Uiteraard ben ik altijd in om eens iets nieuws te proberen. De nieuwe koker werd in een mum van tijd geproduceerd en op de Genium geschroefd. Doordat de bestaande spieren nu volle bak aan het werk moeten, was het vooral de eerste dagen behoorlijk wennen. Naarmate de dagen vorderde ging ik steeds beter lopen en kreeg meer controle over de prothese. Het grote voordeel van dit type koker, is de grote mate van bewegingsvrijheid. Wat mij tegenviel was de overgang van de nieuwe koker op de Genium naar de "oude" koker van mijn sportprothese. Deze "oude" zat niet meer als voorheen. Kennelijk had de stomp zich behoorlijk aangepast aan de nieuwe "MSS" koker.
Ik heb daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en heb vervolgens de MSS koker op de Blade geplaatst.
De eerste stappen/sprongen/bewegingen waren bijzonder vreemd. Ik voelde wel direct een grote mate van bewegingsvrijheid in het spel. Alleen de ervaring om hiermee om te gaan is een ander verhaal. Maar ook hier geldt, oefening baart kunst. Ik heb afgelopen vrijdag nu voor de 3e keer met de nieuwe samenstelling gespeeld. Ik raak er meer en meer gewend aan. Vooruitzichten zijn goed. Ik merk dat ik een fractie sneller reageer op een 1 of andere manier. Ben veel meer naar voren gericht. 

Hieronder een beschrijving van de voor- en nadelen van een dergelijke MSS-koker.

Eenvoudige vervaardiging van de koker Modular Socket System (MSS) is een lamineermethode voor onder/bovenbeenamputaties waarbij direct over de liner en stomp van een patiënt een koker wordt aangemeten, welke direct als definitieve voorziening te gebruiken is zonder tussenkomst van gips.

Een MSS koker wordt gemaakt door gebruik te maken van een Icecast® Anatomy*. Het Icecast Anatomy aanmeetsysteem is samen met MSS een snelle en eenvoudige methode om in één keer een koker te maken volgens het principe van total-surface-bearing (TSB).
Dit levert een koker op met een uitstekende pasvorm voor onder/bovenbeenprotheses.
Door gebruik te maken van Iceross Silicone liners samen met het principe van TSB krijgt de stomp de nodige bescherming en wordt het comfort verhoogd door het voorkomen van piekkrachten en een verhoogde controle over de prothese.
Hoewel Iceross siliconen-liners ook met conventioneel vervaardigde kokers en kokervormen kunnen worden gebruikt, is gebleken dat de beste resultaten met volcontactkokers worden bereikt.

Talrijke voordelen tegenover conventioneel vervaardigde kokers en kokervormen spreken voor de MSS koker:
 • De op de stomp inwerkende krachten worden gelijkmatig over het totale oppervlak verdeeld en voorkomen drukpieken.
• Het gelijkmatige contact met het stompoppervlak stimuleert de bloedcirculatie.
• De proprioceptie en de prothesecontrole worden verbeterd.



Door het gebruik van het MSS wint u aan:
• Effectiviteit — Vervaardigen van volcontactkokers met gelijkmatige drukverdeling quasi "hydrostatisch" door direct op de stomp te gieten. Hierdoor wordt een optimale pasvorm met grote stabiliteit en goed draagcomfort verkregen.
• Efficiëntie — Het altijd gelijkblijvende giet- en vervaardigingsproces zorgt voor een betrouwbare zorgkwaliteit en een reproduceerbaar goede pasvorm, ongeacht of de koker in de werkplaats, in het ziekenhuis of thuis bij de gebruiker is vervaardigd.

• Kwaliteit — Dankzij de eenvoudige productie methode blijft er meer tijd over om aan de gebruiker te besteden en om met directe feedback van de gebruiker aan probleemzones te werken. Bovendien gebruikt u met het MSS een kwalitatief hoogwaardig en van CE-markering voorzien kokersysteem.



1 opmerking:

  1. Dag Eddy, ik ben wel benieuwd hoe de prothese nu bevalt. Is het correct dat de tuber onbelast blijft? Heb je nog andere problemen ervaren of is het echt een succes verhaal voor je?

    BeantwoordenVerwijderen