vrijdag 5 september 2014

Nationaal Dopingreglement 2015

Per 1 januari 2015 treedt de nieuwe Wereld Anti-Doping Code in werking. Tegelijkertijd wordt in Nederland het daarop gebaseerde Nationaal Dopingreglement 2015 (NDR 2015) van kracht. Dit betekent dat alle topsportbonden vóór die tijd het NDR 2015 als Bondsreglement dienen vast te stellen.



De Dopingautoriteit zal samen met NOC*NSF toezicht houden op de vaststelling, implementatie en inbedding van het NDR 2015. Dit omvat tevens de samenhang tussen het NDR 2015, de statuten en het tuchtreglement. Dit houdt in dat de Dopingautoriteit zich ook over de inhoud en toepassing van al deze documenten zal buigen: de verschillende regelingen moeten immers goed op elkaar worden afgestemd.

Bekijk hier het nationaal Dopingreglement 2015




donderdag 4 september 2014

Regio training Oost is van start gegaan.

Vandaag heb ik samen met Andre Bruijsten de eerste regio training van het seizoen gegeven. Deze trainingen worden verzorgd onder de vlag van de Stichting Badminton Promotie Oost. Voor dit seizoen is voor een andere lokatie gekozen, n.l. de Hessenhal in Hoog Keppel.
Met een enthousiaste groepje spelers werden weer de eerste slagen e.d. beoefend. Was weer een leuk en sportief begin met een mooie uitdaging deze groep spelers op een hoger plan proberen te brengen. Er is nog plek voor spelers die een extra training willen hebben om zo hun niveau op een hoger peil willen brengen.


Afgelopen woensdag, 3 september ging ook weer de training bij  de VAS-IJsselstreek, onder leiding van Reek den Heijer weer van start.

Met het oog op het komende EK Aangepast Badminton in Spanje, had ik Jan-Maarten Ten Katen gevraagd om mij gedurende de training onder vuur te nemen. Dit met als doel om mij voor dit EK, messcherp te krijgen. In deze training liet Jan-Maarten mij alle hoeken van het veld zien, op deze manier wist ik wel te wennen aan de snelheid van de shuttle. Ik kon hierdoor meerdere malen de shuttle pareren en plaatsen op de plek die ik graag wilde. Kortom, het was een nuttige training.








dinsdag 2 september 2014

De eerste reguliere training van het seizoen gehad.

Gisteren, maandag 1 september, was de eerste reguliere training van het seizoen. Dit nieuwe seizoen ga ik mijn competitie wedstrijden spelen bij BC Eefde. Onder het deskundige oog van Frits Haakmaat werden de eerste oefeningen weer afgewerkt. Ik kon merken dat het mij allemaal bijzonder soepel afging. Het heeft toch bijzondere voordelen dat je gedurende de zomermaanden lekker hebt kunnen door trainen. Waar een ander al na een kwartier met de tong op de schoenen liep, draaide ik lekker de oefeningen door zonder een moment van zwakte. Dit gaf mij een lekker gevoel, zeker met het oog op het komend EK Aangepast Badminton.
Wij reizen als team op dinsdag 9 september af. Het toernooi begint zelf op donderdag 11 september.
Ik zeg, laat het EK maar komen!!

Nog even de link waar het EK Aangepast Badminton in Spanje te volgen is.

maandag 1 september 2014

App van de Blademintonner Eddy Boerman is beschikbaar!!

Sinds vandaag, maandag 1 september 2014, is mijn persoonlijke app in o.a. de Play-store beschikbaar.
Wilt u op de hoogte worden gehouden van het nieuws die ik regelmatig verstuur, installeer dan deze app. Bij nieuwe berichten krijgt u een melding en zo blijft u op de hoogte van de diverse ontwikkelingen op badminton gebied.
Via uw smartphone zoekt u in de Play-store naar "Eddy Boerman", installeer de app en u blijft op de hoogte van alle recente ontwikkelingen.
Hier de link naar de Play-store. 




zondag 31 augustus 2014

Voorkomen van blessures

Het seizoen is weer begonnen en een ieder is weer op zijn of haar manier bezig met de voorbereiding van het nieuwe badminton seizoen. Maar zeker in het begin loert het gevaar van een blessure om de hoek. Hieronder volgen een paar tips die jullie mogelijk kunnen helpen in de voorkoming daarvan.


Warming-up

De term warming-up zegt het eigenlijk al “opwarmen”. De een start met warmlopen, de ander slaat in op de baan en weer anderen beginnen gelijk fanatiek te spelen. Voor al deze scenario’s zijn voor- en nadelen te bedenken. In dit stuk wordt daar verder niet op in gegaan. Wel valt er te lezen hoe een goede warming-up voor het badminton eruit ziet.
Een goede warming-up zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal voorbereid wordt op de lichamelijke inspanning die je gaat leveren. Prestaties verbeteren doordat je goed voorbereid bent. De kans op blessures neemt ook af als je de tijd neemt om een goede warming-up te doen. Dit komt door onderstaande punten:
De hartfrequentie en de inhoud van de hartspier nemen toe. Daardoor kan het hart meer bloed per minuut rondpompen. Dit is van belang omdat de spieren meer zuurstof nodig hebben;
De luchtwegen worden wijder, omdat er meer longblaasjes opengaan. Ook de doorbloeding van de longen neemt toe. Daardoor kan er meer zuurstof worden opgenomen;
De lichaamstemperatuur in de spieren wordt hoger. Dit versnelt de stofwisseling;
De hersenfuncties passen zich aan, van rust naar inspanning.

Bij het badmintonnen kan je een warming-up in vier stappen verdelen. Naarmate je warming-up vordert gaat ook de intensiteit omhoog.

Stap 1: Rustig warmlopen
Een aantal minuten rustig warmlopen over de breedte van de zaal is een prima start. Wanneer je samen met iemand loopt is dit het perfecte moment om de week nog even door te praten, of het te hebben over de koetjes en kalfjes. Wanneer je een uitwedstrijd speelt is dit deel van de warming-up uitermate geschikt om even te wennen aan de zaal, het licht, het geluid enzovoorts.

Stap 2: Dynamische oefeningen
Na de eerste stap is het tijd om de concentratie op te bouwen. In dit deel van de warming-up komen een aantal dynamische oefeningen aan bod. Goede oefeningen om te doen zijn onder andere huppelen, knieheffen, hakken-billen, zijwaarts lopen, kruispassen lopen, armen zwaaien enzovoorts. De intensiteit wordt lichtjes opgevoerd.

Stap 3: Voetenwerk
Na stap 1 en 2 volgt een specifiek deel van de warming-up. Hiermee bereid je het lichaam voor op wat komen gaat tijdens het spelen. Je loopt delen van de passen die je op de baan ook gebruikt. Zo kan je uitstappassen naar voren, passen naar achter, zijwaarts uitstappen, wisselopsprongen uitvoeren. De intensiteit ligt wat hoger dan in de eerste twee stappen. Aan het einde van dit deel moet je klaar zijn voor de wedstrijd. Je moet er zowel fysiek als mentaal klaar voor zijn “in de juiste sfeer”.

Stap4: Inslaan
Na voorgaande stappen volgt het inslaan op de baan. Dit is om de slagarm warm te draaien en vertrouwen op te doen in de slagen. Het is belangrijk dat alle slagen naar voren komen. Zorg dat je pas aan de wedstrijd begint als je een lekkere serie slagen hebt gedraaid. Dat is goed voor het zelfvertrouwen. Ook hier geldt rustig beginnen en gedurende het inslaan de intensiteit opvoeren. Een vaste volgorde is vaak prettig. Heel veel spelers starten met het spelen van clears, dit is echter een intensieve slag voor de arm. Het is aanbevolen om te beginnen met slagen als de lob en de dropshot. Ook een vlinder of een halve vlinder zijn geschikte oefeningen om lekker mee warm te draaien. Deze oefeningen zijn uit te breiden met diverse andere slagen.


Afhankelijk van de wedstrijd die je gaat spelen zou je nog wat extra slagen kunnen toevoegen. Zo valt te denken aan het netspel voor dames als ze gemengd dubbel gaan spelen, of de korte service voor de dubbels.

Een belangrijk aspect van de warming-up is dat je een goed gevoel moet hebben voordat je aan een wedstrijd begint. Stem niet in om de wedstrijd te spelen als je daar geen goed gevoel bij hebt. Met vertrouwen is het prettiger om de wedstrijd te beginnen. Degene die het scherpst begint aan de wedstrijd heeft de grootste kans om de eerste punten binnen te halen.

Mentaal gezien is het ook belangrijk om op de goede manier op de baan te staan. In de vier stappen die in de warming-up genoemd zijn is het mogelijk om in de goede sfeer te komen. Het is belangrijk alledaagse dingen los te laten en te concentreren op de wedstrijd. Soms is het zinvol om daarbij muziek te gebruiken, dan kan je je even afsluiten van de omgeving om je heen, zodat je je voldoende kan concentreren. Ook kan het helpen om de wedstrijd van te voren te visualiseren. Uitgangspunt is dan het gevoel hoe je zelf op de baan wilt staan. Zie de eerste paar slagenwisselingen voor je en probeer daar op de baan gebruik van te maken.


Al met al kan de duur van een warming-up variëren van 10 tot circa 25 minuten. Dit kan onder andere te maken hebben met de temperatuur van de zaal, hoe je je voelt en het belang van het spel (ga je competitie spelen, trainen of vrijspelen).