vrijdag 22 augustus 2014

Ontwikkeling van de loopprothese naar de huidige sportprothese.

Mijn 1e kennismaking met het aangepast Badminton dateert van het voorjaar van 2005. Ik werd in de gelegenheid gesteld om voor het eerst deel te nemen aan het Nederlands kampioenschap Aangepast Badminton. Die keer werd het gehouden in Heemskerk. Ik werd in die tijd op alle mogelijke manieren van de baan geslagen, maar ik vond het wel een fantastische ervaring.

Ik speelde de eerste jaren ( van 2005 t/m 2009) met mijn gewone loopprothese, de C-leg. Maar ik wilde meer. Ik kwam erachter dat ik vooral snelheid te kort kwam en dan met name vanaf de achterlijn richting het net. Het duurde gewoonweg te lang.
Zie de foto's hieronder.

 

Vervolgens ben ik samen met Otto Bock en Orthopedie techniek De Hoogstraat gaan kijken welke mogelijkheden er waren. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de 1e versie van de sportprothese. Met deze versie heb ik gespeeld vanaf 2010 t/m 28 februari 2013.
Zie de foto's hieronder.

 

Ook nu merkte ik weer dat ik snelheid te kort kwam, zeker op de momenten tijdens de internationale wedstrijden. Ergens in december 2013 werd ik door Otto Bock uitgenodigd om aan een z.g. loopclinic in Duitsland deel te nemen, dit ter promotie van de sportknie 3S80. Ik werd voor het eerst op een z.g. "Blade" gezet. Uiteraard was het behoorlijk wennen, maar ik voelde mij er prima op. Ik zag en merkte welke mogelijkheden er waren om deze "Blade" ook voor de badmintonsport te gebruiken. Met toestemming van de firma Otto Bock heb ik deze z.g. proef  "Blade" op het toernooi van Culemborg mogen gebruiken. Dit was in het weekend van 8/9 december 2012.
Bekijk de foto hieronder.









In het genoemde weekend waren de ervaringen bijzonder. Ik reageerde veel sneller en was hierdoor mobieler op het veld. Nadeel was op dat moment dat ik de volledige timing miste. Maar de ervaringen van dat weekend gaven mij een voldaan gevoel en hoop voor de toekomst. Uiteindelijk kreeg ik pas in maart 2013 de beschikking over een eigen "Blade". Redeoss Delft had op 23 maart 2013 de primeur. Op dit toernooi speelde ik met mijn eigen "Blade". Tot op de dag van vandaag speel ik met de "Blade". Het afgelopen jaar heb ik behoorlijk moet schaven aan mijn loop en slagtechniek. Ik probeer hiermee nog effectiever met de "Blade" om te gaan. Ik merk dat er nog steeds wel wat rek zit in de mogelijkheden om de "Blade" optimaal te gebruiken.
Vanaf 23 maart 2013 tot heden, gebruik ik de "Blade". Zie hiervoor onderstaande foto's. 1e foto genomen tijdens het toernooi in Delft.
2e foto is het gebruik tot op de dag van vandaag.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen