vrijdag 9 december 2011

Perikelen omtrent aanvraag "Genium" knie

Vanaf april 2011 was ik verzekeringstechnisch aan de beurt om mijn huidige prothese knie ( C-leg) te vervangen.
Omdat ook de techniek in de orthopedie niet stil staat, zijn de ontwikkelingen ook voor een prothese knie doorgegaan. Dit heeft geresulteerd in de "Genium" knie, ontwikkeld door de firma "Otto Bock".
Voordat de definitieve "Genium" knie uit kwam, heb ik de eer gehad om diverse malen te mogen proeflopen met deze knie. Ik ben n.l. in van de eerste C-leg lopers in Nederland.
Ik heb gedurende de proefsessies diverse formulieren moeten invullen en antwoord gegeven op de vragen zoals, gebruiksgemak, voordelen t.o.v. de huidige knie, gebruik in het dagelijkse leven etc etc.
Wat mij in het bijzonder opviel was het feit dat het normale lopen, mij minder energie kostte. De "Genium" zorgt voor zekerheid en loopgemak. Doordat de "Genium" zich aan alle loopsnelheden nog sneller aanpast, dit in vergelijking met mijn huidige knie ( C-leg), blijft het lopen licht en soepel.
Ook tijdens het tillen van zware spullen ( tassen of kratten) merkte ik dat de C-leg dit extra gewicht niet kan compenseren, het lopen gaat hierdoor zwaarder en lastiger, dus onveiliger. De "Genium" daarentegen lukt dat wel.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk heeft de zorgverzekering CZ mijn aanvraag al reeds tweemaal afgewezen.

De reden die zij aanvoeren is o.a. dat een hulpmiddel wordt vergoed als men recht heeft volgens het reglement Hulpmiddelen (artikel B.24 van de verzekeringsvoorwaarden Zorgverzekering 2011). In hoofdstuk 3 van dit reglement zijn de aangewezen hulpmiddelen opgenomen. Kennelijk is de "Genium" nog niet aangewezen en komt om die reden dan ook niet in aanmerking voor vergoeding.

De zorgadviseur van de zorgverzekering CZ geeft wel aan dat er voor mij wel een indicatie bestaat voor vergoeding van een microprocessor gestuurde knieprothese.

De hamvraag in deze kwestie is, dat deze vergoed moet worden uit de basisverzekering. Kennelijk als het een nieuw product is moet deze voorziening getoetst worden aan de norm van de stand van wetenschap en praktijk. Men stelt dat er onvoldoende wetenschappelijk literatuur van het vereiste niveau beschikbaar is. Het is geen voorziening die gebruikelijk is vanuit de beroepsgroep.

Om aan het e.a. te voldoen, worden er binnenkort intensieve wetenschappelijke sessies opgestart om aan te tonen dat de "Genium"wel degelijk een meerwaarde heeft t.o.v. de huidige C-leg.

Het is al met al beste een lang verhaal geworden. Ik vind dat het belangrijk is om dergelijke ervaringen te delen met anderen. Doe hierbij je voordeel en laat je niet zomaar afschepen en probeer goed beargumenteert in de tegenaanval te gaan.

Bij het klikken op onderstaande afbeelding wordt je meegenomen in de wereld van de "Genium"

Tot slot.
Ik weet niet hoelang het allemaal gaat duren, maar ik hoop binnenkort te kunnen melden dat ik nog meer kan genieten omdat het gebruik van deze prothese het leven zal vergemakkelijken en vooral veel veiliger maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen