zondag 4 september 2011

Afwijzing "Genium"-prothese door zorgverzekeraar CZ

Op 31 augustus 2011 heb ik een afwijzing gekregen omtrent mijn aanvraag voor een nieuwe prothese met een z.g. "Genium" knie. Ik heb mijn oude prothese inmiddels weer een aantal jaren en deze is weer aan vervanging toe.
Omdat ik een persoon ben die behoorlijk actief is in het dagelijks leven zou voor mij deze knie een oplossing zijn om nog soepeler en makkelijker door het leven te gaan.
Deze knie stelt mij in staat om op de vierkante centimeter makkelijker mijn bewegingen te kunnen maken. Dit heeft als vordeel dat het e.a. er nog natuurlijker uitziet, maar vooral het kost mij minder energie en op de langere termijn zal mijn beschadingen aan mijn gewrichten zoals het heup/ en kniegewricht minder zijn.

Ik heb al een aantal keren de eer gehad om met deze knie te mogen proef lopen. het heeft mij elke weer verbaast hoe deze knie de natuurlijke gang van het lopen en het gewone staan, in vergelijking met een gezond been kan evenaren.
Ik heb in deze proefperiode ook een aantal keren wat danspasjes kunnen uitvoeren. Ook dit ging bijzonder goed af, terwijl ik dit met mijn huidige knie "C-leg", nooit heb kunnen doen. Met wat oefenen zou ik over twee jaar de dans weer kunnen openen op ons 25 jarig huwelijk!!
Al met al geeft mij deze knie mij meer levensvreugde en ik kan mij op de werkvloer beter en makkelijker verplaatsen dan met mijn huidige knie.
Kortom je zou zeggen dat met dit gegeven en met alle (wetenschappelijke) rapporten die eronder liggen, dit de meest ideale knie voor mij zou moeten zijn.

Wat is nu de eigenlijke reden van de afwijzing?
"CZ stelt dat de verzekeringspakketten op grond van de Zorgverzekeringswet worden vastgesteld. Er kan geen aanspraak gemaakt worden op een zorgvoorziening of onkostenvergoeding die niet in de verstrekkingspakketten zijn opgenomen, OOK AL IS DIT MEDISCH NOODZAKELIJK. Deze zorgvoorziening is niet opgenomen in de verstekkingspakketten van de hoofdverzekering noch in de Aanvullende verzekering."

Als ik al op basis van het voorgaande niet in aanmerking voor een dergelijke knie, wie dan eigenlijk wel? Heeft dan de ontwikkeling van dergelijke voorzieningen dan wel zin?

Hieronder staan een aantal filmjes waarbij een proefpersoon laat zien welke mogelijkheden een dergelijke knie heeft:

Genium




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen